Skip to main content

Sněhová kalamita na zubačce

Ve dnech 12. a 13. března 2005 postihla ozubnicovou trať Tanvald - Kořenov - Harrachov a okolí největší sněhová kalamita v letošní zimě, která se neblaze projevila i v železniční dopravě. Již od neděle 6. března zde denně sněžilo.Osobní dopravu na trati Tanvald - Harrachov musely zajišťovat lokomotivy řady 743, které sunuly motorové vozy 810 či soupravu s vozy 010. Nákladní doprava byla zastavena úplně. Na trati Liberec - Tanvald byla doprava udržována jen samotnými motorovými vozy řady 810.

V odpoledních hodinách 11. března začalo hustě sněžit a do sobotního rána napadlo kolem 40 cm nového sněhu a celková výše pokrývky se přiblížila ke dvou metrům. Již večer zůstal v Harrachově viset osobní vlak 16246 jedoucí ve složení lokomotiva 743.010-1 a dva osobní vozy 010. Četě vlaku se asi po hodině a půl podařilo uvězněnou soupravu ze sněhu vyprostit. V Kořenově však vlak uvázl znovu. Na pomoc mu musela přijet lokomotiva 743.001-0, která uvázlou soupravu dopravila v 1:28 hod. s téměř pětihodinovým zpožděním do Tanvaldu.

V noci trať projel sněhový pluh, který byl tlačen dvojicí lokomotiv 743, protože jedna by si s přívaly sněhu neporadila. Přesto již v 9:45 hod. uvázl na kořenovské zastávce osobní vlak 16209, který jel ve složení lokomotiva 743.010-1 a dvou osobních vozů 010. Strojvedoucí se pokoušel soupravu ze závějí vyprostit, avšak marně. Na pomoc uvázlému vlaku musela opět vyrazit lokomotiva 743.001-0. S její pomocí dojel vlak 16209 s téměř dvouhodinovým zpožděním do Harrachova. S vypjetím sil zúčastněných zaměstnanců se v sobotu 12. března podařilo udržet provoz osobních vlaků na trati Tanvald - Harrachov až do večera.

V noci však trať nebyla projeta pluhem. Jediná posádka pluhu, kterou SDC Liberec zaměstnává, likvidovala sněhovou kalamitu na trati Frýdlant v Čechách - Jindřichovice pod Smrkem. V neděli 13. března ráno proto již vlaky na trať Tanvald - Harrachov nevyjely. První dva páry osobních vlaků nahrazovala pouze dodávka s kapacitou 9 míst. Obsluhovala sice i nádraží v Kořenově, její kapacita však byla zejména u vlaku 16209 absolutně nedostačující. Spoustu cestujících se přepravit nepodařilo. Místo osobního vlaku 16211 již jel autobus. Pro špatnou sjízdnost silnice přes Horní Polubný pro autobusy, však jezdil jen po hlavní silnici E 65 a stanice Kořenov nebyla obsluhována.

Sněhový pluh dorazil do Tanvaldu až ve 14:17 hod. na osobním vlaku 16223 z Liberce, který jel v netradičním složení: sněhový pluh KSP 411 + lokomotiva 743.010-1 + motorový vůz řady 810. Opět sunut dvojicí lokomotiv řady 743 se kolem 16. hodiny vydal z tanvaldského nádraží zprovoznit trať do Harrachova. V některých úsecích se sněhovou bariéru podařilo prorazit až na několikátý pokus. Do Tanvaldu se souprava vrátila až v 19:35 hod. V pondělí 14. března na trať Tanvald - Harrachov vyrazily osobní vlaky dle jízdního řádu. Až do dopoledních hodin 16. března je však musela dopravovat lokomotiva řady 743. K obnovení nákladní dopravy by mělo dojít po 20. březnu.

  • Vytvořeno dne .
  • Přečteno: 903