Borůvková parní sobota na Zubačce 18. srpna 2012

Již několikátým rokem se snažíme na Zubačce dělat pro návštěvníky této unikátní technické památky zajímavé jízdy doplněné o doprovodný program v Kořenově. Borůvkové hody se tak staly pro srpnovou parní jízdu na Zubačce už tradicí. V letošním roce jsme se ale, jakožto pořadatelé akce, potýkali s několika překážkami. Tou největší bylo, že pár dní před akcí nám odřekla svoji účast firma, která měla celé borůvkové občerstvení zajišťovat, a tak nezbylo, než aby hrstka dobrovolníků ve středu začala pracovat na záchraně „Borůvkového dne“.

Ve čtvrtek ráno tak začal maratón telefonování, nakupování a shánění náhradních dodavatelů jednotlivých borůvkových jídel a nápojů. Při tom jsme poznali, že není nic složitějšího, než uspořádat velikou akci pro neznámý počet lidí. Nakonec se to povedlo a 300 ks koláčů (15 velkých plechů), 600 ks knedlíků, 120 litrů borůvkového piva, borůvková kořalka a mnoho dalších borůvkových dobrot bylo dopraveno do Kořenova, kde je mohli účastníci akce ochutnat přímo na peronu železniční stanice.

Z železničního hlediska proběhla akce též hladce - v pátek odpoledne vyrazil z Tanvaldu „Hektor“ T435.0139 do Turnova, aby odtud přivezl parní lokomotivu 310.0134 a historické vozy řady Ce. Ještě ten den dojela historická souprava do Kořenova, kam vlaku z Tanvaldu pomohla ozubnicová lokomotiva T426.003.

V sobotu dopoledne pak z Tanvaldu do Kořenova vyrazil po střechu plný šestivozový ozubnicový vlak v čele se „Singrovkou“ M240.056, sunutý „Rakušankou“ T426.001. V barovém voze zvláštního vlaku bylo již cestou do Kořenova možné zakoupit drobné občerstvení, či upomínkové předměty. V prvních třech vozech soupravy cestující mohli sledovat na televizních obrazovkách přímý přenos průběhu jízdy zvláštního vlaku, snímaný kamerou umístěnou na čelním stanovišti strojvedoucího.

Po příjezdu ozubnicového vlaku do Kořenova přidal „Hektor“ T435.0139 ještě dva vozy Balm z ozubnicového vlaku k soupravě zvláštního parního vlaku směr Harrachov, který již tou dobou praskal ve švech. Tím se navýšila celková kapacita vlaku a zájemci o svezení parním vlakem se vešli všichni. Zvláštní parní vlak tak mohl odjet z Kořenova. V jeho čele zahoukal „Kafemlejnek“ 310.0134 a vydal se směr Harrachov, vzadu vypomáhal malé parní mašince „Hektor“ T435.0139. Po návratu parního vlaku z Harrachova, se přidané dva vozy Balm mohli odstavit a parní vlak již po zbytek dne jezdil pouze s pěti historickými zelenými vozy Ce.

Hezké letní počasí udělalo své, a tak v průběhu dne pomalinku začal docházet borůvkový koláč a po příjezdu druhého ozubnicového vlaku z Tanvaldu se ještě několik návštěvníků dočkalo borůvkových knedlíků, které již kolem třetí hodiny také došly. Stejně na tom bylo i borůvkové pivo z pivovaru Černá Hora a Vysoký Chlumec, kde se všech 240 piv povedlo natočit i přes veliké problémy způsobené jiným typem narážecího uzávěru sudu, než na který jsme zvyklí z okolních pivovarů.

Výletníci mohli využít zvláštních jízd autobusů, které byly na tento den rozšířeny. Historický autobus RTO zajížděl tradičně od Kořenovského nádraží do osady Jizerka; druhý autobus Karosa pak vozil cestující od Kořenovského nádraží na Příchovice pod rozhlednu Štěpánka, která ve stejný den slavila své 120. narozeniny.

Za pořadatele můžeme říci, že tak velkou návštěvnost na této akci jsme nečekali, a to i vzhledem k tomu, že se v blízkém okolí konalo i spousta jiných zajímavých kulturně-sportovních akcí. Tím víc si vážíme návštěvníků, kteří se při výběru sobotního výletu rozhodli pro Zubačku. Věříme a doufáme, že i Ti na které se nedostalo borůvkových dobrot, nám zachovají přízeň a pochopí, že celá borůvková slavnost byla připravena náhradním způsobem během pouhých dvou dnů. Všem, kteří byli spokojeni moc děkujeme za návštěvu a těšíme se na další setkání na Zubačce.