20 let lokomotiv řady 743 6. září 2008

V sobotu 6. září 2008 vypravila Železniční společnost Tanvald ve spolupráci se společností Railtrans několik zvláštních vlaků. Ty vyrazily na tratě v okolí Tanvaldu u příležitosti 20 let provozu lokomotiv řady 743.

Na přelomu let 1987 a 1988 bylo v ČKD Praha vyrobeno 10 lokomotiv řady 743. Tyto lokomotivy byly vyrobeny především pro ozubnicovou trať Tanvald - Kořenov - Harrachov. Letos uplynulo 20 let od nasazení těchto lokomotiv do pravidelného provozu. Při této příležitosti vypravila Železniční společnost Tanvald ve spolupráci se společností Railtrans zvláštní vlaky vedené lokomotivou 743.010. Cestující tak měli možnost se svézt vlakem vedeným lokomotivou, která dnes slouží pouze nákladní dopravě.

Po dlouhých jednáních se také povedlo získat souhlas s jízdou po neprovozované trati do Polska. Po mnoha letech tak mohli cestující přejet česko-polskou hranici vlakem a svézt se do bývalé výhybny Neuwelt - dnes Nowy Świat (Nový Svět).

V sobotu brzy ráno se vydala na osobním vlaku souprava M240.056, Balm a M240.057 z Tanvaldu do Liberce. Zde si tuto soupravu převzal Elektronik 743.010 a dále již souprava pokračovala jako zvláštní vlak z Liberce do Tanvaldu. V Tanvaldě byla lokomotiva 743.010 připojena spolu s T426.001 na konec vlaku a mohlo se vyrazit do Kořenova.

V Kořenově byla odvěšena lokomotiva T426.001 a došlo i ke změně řazení soupravy - motorové vozy byly dány na horní konec vlaku tak, aby později mohly pokračovat do Polska samostatně. Do Tanvaldu se vydala souprava 743.010, Balm, M240.056 a M240.057.

Stejná souprava se vrátila do Kořenova. Zájem cestujících o jízdu do Polska byl ale obrovský a tak bylo jasné, že ani dvě Singrovky všechny cestující do Polska nepoberou. Mezi Singrovky byl tedy ještě vložen vůz Balm a mohlo se vyrazit. I takto rozšířená souprava byla už z Kořenova úplně zaplněna cestujícími.

Po krátké zastávce v Harrachově se zvláštní vlak vydal po šesti letech do Polska. Cesta na státní hranici probíhala bez problému, vlak zde jel tento rok již počtvrté. Na polském území byla trať sice očištěna od náletových dřevin, přesto drobný porost v kolejích vzbuzoval obavy, zda vlak stoupání vyjede. Singrovky i s vozem Balm si však poradily se zhoršenými adhesními podmínkami a do výhybny Nowy Świat dorazily bez výraznějších problémů.

V bývalé výhybně Nowy Świat byl již zvláštní vlak netrpělivě očekáván. Towarzystwo Kolei Izerskiej vyrobilo zbrusu novou ceduli s názvem stanice a pro cestující zvláštního vlaku připravilo bohaté občerstvení.

Po pár desítkách minut se vlak vydal zpět do Česka. V Kořenově byly k vlaku přidány lokomotivy 743.010 a T426.001. V Tanvaldě pak byla ozubnicová lokomotiva odpojena a zvláštní vlak pokračoval do Liberce.

Historická vozidla se navečer vrátila na pravidelném osobním vlaku z Liberce do Tanvaldu.

Jsme rádi, že jsme mohli svézt takové množství cestujících. Železniční společnost Tanvald děkuje za Vaši přízeň a těší se na některé z dalších jízd nashledanou!

188-01
188-02
188-03
188-04
188-05
188-06
188-07
188-08
188-09
188-10
188-11
188-12
188-13
188-14
188-15
188-16
188-17
188-18
188-19
188-20
188-21